Ostatní Chytrecesko.org

Chytré Česko: Školy se věnují hlavně podprůměrným žákům, ty nadané zanedbávají

Pedagogicko-psychologické poradny, výchovné poradkyně, individuální plány, asistenti. To vše se točí zejména kolem žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ti mimořádně nadaní mají tak trochu smůlu. V lepším případě jsou odsouzeni k samostudiu, v horším případě k mnohaleté nudě nepodmíněně. Kvůli nepozornosti bývají neprávem ocejchováni jako ADHD a především má společnost zato, že když jsou chytří, tak si přece poradí sami.

Školy a školská zařízení vytvářejí podmínky pro rozvoj nadání dětí, žáků a studentů,“ stojí ve školském zákoně. Když se zeptáte ministerstva školství, zda školy péči o mimořádně nadané děti zanedbávají, kategoricky to odmítá a odkazuje na nejrůznější podpůrná opatření.

Mezi nimi je například vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Hovoří o tom, že nadaným žákům lze rozšířit obsah vzdělávání, obohatit, rozšířit a prohloubit učivo nad rámec školního vzdělávacího programu, stimulovat procesy objevování a vyhledávání dalších souvislostí a vazeb. Pro nadané žáky může ředitel školy vytvářet skupiny, ve kterých se vzdělávají žáci stejných nebo různých ročníků školy v některých předmětech. Nebo že nadaní žáci se mohou se souhlasem ředitelů příslušných škol současně vzdělávat formou stáží v jiné škole stejného nebo jiného druhu.

Pokračování textu na www.chytrecesko.org